sobota, 20 lipca 2019

Tryb samolotowy. Dlaczego trzeba wyłączać smartfon w samolocie?

Tryb samolotowy. Dlaczego trzeba wyłączać smartfon w samolocie?


Wadliwe liczniki zidentyfikowano m.in. w samolotach linii lotniczych Ryanair. Operatorzy B737 i B777 dostali pięć lat na ich usunięcie lub naprawę, co - według FAA - oznacza, że opisywane ryzyko jest znikome

Wadliwe liczniki zidentyfikowano m.in. w samolotach linii lotniczych Ryanair. Operatorzy B737 i B777 dostali pięć lat na ich usunięcie lub naprawę, co - według FAA - oznacza, że opisywane ryzyko jest znikome

Setki samolotów Boeinga typu B737 i B777 do dziś latają z wadą, która umożliwia smartfonom pasażerów zakłócenie działania systemów pokładowych. Sprawa wyszła na jaw w 2014 roku, a linie lotnicze dostały pięć lat na usunięcie wady. Termin mija w listopadzie 2019 r.
Chodzi o urządzenia firmy Honeywell, podatne na zakłócenia sygnałem Wi-Fi, komunikacją smartfona i częstotliwościami radiowymi używanymi m.in. w radarach pogodowych. Federalna Administracja Lotnictwa w 2014 r. ogłosiła, że zakłocenia te mogą wpłynąć na krytyczne dla lotu dane i "skutkować straceniem panowania nad samolotem na wysokości, gdzie niemożliwy jest manewr ratunkowy". Zniknąć mogą bowiem takie informacje jak prędkość samolotu, wysokość lotu, dane nawigacyjne.
Zarówno linie lotnicze jak i Honeywell twierdziły, że wada ma małe szanse na zagrożenie bezpieczeństwu lotu, jednak według FAA liczniki zawiodły podczas przeprowadzanych testów.

Problem w samolotach Boeinga znany od 2014 roku

Agencja Bloomberga poinformowała, że choć sprawa znana jest od 2014 r., to wciąż setki samolotów Boeing 737 i 777 wykorzystują te potencjalnie niebezpieczne systemy. Na przestrzeni ostatnich trzech lat piloci tych maszyn zgłosili ponad 12 przypadków zniknięcia ważnych danych z zegarów w kokpicie.
Wadliwe komponenty usunęły już Delta Airlines i Southwest Airlines, a proces ten dobiega końca w American Airlines i United Airlines.
W 2014 r. Ryanair informował, że zidentyfikował 707 dotkniętych opisywaną wadą liczników, a ich wymiana "nakłada na operatorów wysokie i niepotrzebne obciążenie finansowe". Rzeczniczka firmy w tym tygodniu zaznaczyła, że Ryanair nie wymienił wszystkich liczników, ale przeprowadził własne testy i zaktualizował te, gdzie zaobserwowano wady.
Rzeczniczka Honeywell Nina Krauss utrzymuje, że spółka nie słyszała o przypadkach usunięcia danych z liczników przez zakłócenia z telefonów czy częstotliwości radiowych podczas lotu jednostki. Przedsiębiorstwo zanotowało tylko jeden przypadek utraty danych ze wszystkich sześciu zegarów w Boeingu 737, lecz źródłem problemów był błąd w oprogramowaniu, który został już usunięty. Krauss wskazała, że nawet w przypadku utraty danych w samolotach istnieją systemy awaryjne zapewniające te same dane.
Boeing przyznał, że odkrył problem podczas wewnętrznego testu laboratoryjnego w 2012 r., lecz nie był w stanie zreplikować problemu w testach innych samolotów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kartka z kalendarza na 20.05.2022

  140 dzień roku 20 tydzień roku 2022 Maj  19 maja 2022 21 maja 2022  20 Piątek Imieniny dzisiaj  obchodzą:   Bernardyn ,  Kolumba    oraz  ...